Binnen de UX People community melden steeds meer ervaren designers zich aan om samen trainingen te ontwikkelen. Welkom! Na zoveel jaren in het vak is dat een logische volgende stap. Geen projecten meer draaien maar de nieuwe generatie het vak leren. En bedrijven veranderen van binnenuit.

UX design training

De nieuwste designmethodes onder de knie krijgen en kennis delen zit in het DNA van iedere UX designer. Wat we leren in het veld willen we graag overdragen aan anderen. Zo behoeden we beginnende collega’s voor het maken van dezelfde fouten en helpen we bedrijven bij het beperken van innovatierisico’s. Wat we met elkaar gemeen hebben? De frustratie over waste: bedrijven die nog steeds veel geld en tijd verspillen aan IT projecten gebaseerd op aannames. We kunnen er tijdens bijeenkomsten heel veel boompjes over opzetten.

UX People heeft de ambitie om uit te groeien tot een platform met een gespecialiseerd aanbod aan trainingsprogramma’s. UX professionals kunnen bij ons hun kennis etaleren en aan de slag met het organiseren van workshops en events. We treden wel op als curators om de kwaliteit te bewaken en werken samen aan de invulling van de programma’s.

We geloven dat juist het trainen van bedrijven het verschil gaat maken in het kwalitatiever digitaliseren van Nederland. Verwacht een kick-start programma voor young professionals en een programma om grotere organisaties te helpen met het toepassen van user-centered design. Liever niet te academisch, maar praktisch en gemakkelijke toepasbaar in de praktijk.

 

Design-gedreven organisaties zijn succesvoller

Het bewijs is inmiddels geleverd: design-gedreven organisaties zijn succesvoller, wendbaarder en groeien snellen. Ze trekken daarbij ook nog gemakkelijker talent aan, ook mooi meegenomen. De belangrijkste en meest opvallende verschuiving het afgelopen decennium is dat design als cross-functionele discipline niet langer (alleen) onder marketing valt. Design thinking en UX activiteiten wordt gelijk geschaald met IT, innovatie en business. Daarbij wordt design thinking steeds breder als innovatiemethode ingezet, bijvoorbeeld voor het ontdekken van nieuwe verdienmodellen. De UX design methodes raken steeds verder geïntegreerd binnen IT en grijpen in manier van digitale productontwikkeling. Designers worden niet langer (alleen) ingezet voor het verleiden van klanten en het verkopen van producten. De belangrijkste nieuwe KPI’s gaan over het geluk van klanten. Designers zijn een essentiële schakel geworden bij het behalen van de digitaliseringsdoelen van bedrijven. De design discipline overziet de totale klantbeleving, van fysieke en digitale producten en diensten.

 

Het operationaliseren van design

Door de groeiende aandacht voor UX design als cruciale discipline wordt er binnen de design community steeds meer gesproken over Design Ops en Research Ops. Een nieuwe discipline die gaat over het operationaliseren van de designpraktijk binnen bestaande organisaties. Dat gaat verder dan het in dienst nemen van een design team of of het opzetten van een UX lab om onderzoek uit te voeren. Het reikt van werving & selectie, het training van medewerkers, het meetbaar maken van design activiteiten, tot aan het documenteren en overdragen van methodes en design systemen. Het raakt alle afdelingen van de organisatie. 

Deze vorm van dienstverlening zal de komende jaren designbureaus en consultants dichter bij elkaar brengen. De ontwerpende consultant of de adviserende designer, hoe dan ook gaat het over organisatieverandering. Dat vraagt om nieuwe competenties voor beide kanten van de markt.

De design mindset

Design  is een mindset die – mits gedragen binnen alle lagen van de organisatie – kan bijdragen aan een meer flexibele en tegelijkertijd meer klantgerichte operatie, waarbij managers en teams snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Een efficiënte en open samenwerking tussen de verschillende afdelingen is dan ook een voorwaarde voor succes.

Machiel Oskam - UX coach

Neem contact op met Machiel
Ik help jou met het professionaliseren van UX binnen je organisatie