UX copywriter: slimme teksten-minimalist
Hoe prachtig een website, app of digitaal product ook is, zonder relevante en boeiende inhoud in dat mooie ontwerp, is het alsnog voorbestemd om te falen. Daarom is schrijven een belangrijke UX competentie en een integraal onderdeel geworden van het designproces. Onderschat het niet: it’s all in the details!
Want uit onderzoek blijkt dat wel tot 50% van de usability-fouten worden veroorzaakt door onduidelijke copy in de interface. Het schrijven van een goede UX copy is een specialisatie op zich en niet zo eenvoudig als het misschien lijkt. Het zijn vaak kleine tekstjes, die soms amper opvallen en toch het verschil maken voor gebruiksvriendelijkheid, conversie en engagement.
Micro copy als creatief hulpmiddel
De juiste UX copy (micro copy) voor gebruikersinterfaces zorgt dat mensen weten hoe ze het product moeten gebruiken en dat dit gebruik eenvoudig is. Ook tijdens de onboarding bij nieuwe software of een online dienst, zorgt UX copy voor een vloeiend verloop. Denk bij microcopy aan helpteksten, button-tekstjes, menu-items, headers, foutmeldingen, formulieren, call to actions en algemene voorwaarden.
In de huid kruipen van de gebruiker
Empathie voor de gebruiker, daar begint het allemaal mee. Een UX copywriter verplaatst zich zo goed mogelijk in de doelgroep, om te kunnen denken als een gebruiker en hem door de interface heen te loodsen. Daarbij zoekt een UX copywriter naar de juiste balans tussen het ondersteunen van de bedrijfsdoelstellingen (zoals het verkopen van producten) en de gebruikersdoelstellingen (zoals het makkelijk voltooien van een bepaalde taak). Ook de ‘persoonlijkheid van het merk’ in de inhoud overbrengen een belangrijke taak van een UX copywriter.
Een paar belangrijke taken van een UX copywriter:
- Inzichten uit doelgroeponderzoek omzetten in UX copy
- Per scherm de juiste boodschap bepalen
- De benodigde boodschap zo helder als mogelijk overbrengen in zo min mogelijk woorden en karakters
- Intuïtieve flow en navigatie ondersteunen met zorgvuldig gekozen woorden
- Bij elke stap van een gebruiker de waarde van het product of dienst versterken door copy.
- Merkpersoonlijkheid toevoegen aan de microcopy
Welke vaardigheden brengt een UX copywriter in je team?
- Inlevingsvermogen
- Psychologisch inzicht
- Gebruiksvriendelijkheid en conversie know-how
- Een foutloze tekstuele beheersing van de gevoerde taal
- Technische kennis
Voeg een UX copywriter toe aan je team!
UX copywriting maakt je product succesvol(er). Overslaan of last-minute toevoegen is verspillen van design-effort. Betrek een UX copywriter juist vroeg al in je designproces, het effect is groots. Verder praten met een UX copywriter? Neem contact op!
Lees meer over de verschillende competenties van UX design.