Er zijn vijf manieren om te ontdekken hoe ontwerpgericht jouw toekomstige werkgever is.

Technologiebedrijven beschrijven in hun vacatures het belang van het user-centered design proces, onderzoek en de user experience. Ze willen designers aantrekken die binnen hun IT-teams de toepassing-gedreven mindset veranderen. Hoe “design-driven” ze zijn wordt pas duidelijk als jij, als sollicitant, de juiste vragen stelt over hoe design is georganiseerd. Ga jij straks user stories wegwerken of echt impact maken op de klantbeleving en bedrijfscultuur?

Check de design-barometer op vijf gebieden:

1) Is design vertegenwoordigd in het leiderschap?

Voor de meeste technologiebedrijven is design een sluitpost. Het is onderdeel van de frontend, de user interface. Als je leiderschapsteams naar hun mening vraagt, vinden ze merk en  klantbeleving heel belangrijk. Maar empathie voor de klant is niet te managen. Zeker niet binnen meerdere afdelingen. Leidinggevenden zijn verantwoordelijk voor het organiseren en ontwikkelen van een cultuur. Zij sturen op output richting hun mensen, niet op klanten. Dus wil je werken binnen een organisatie waar design van strategisch belang is, dan heerst er binnen de organisatie ook een cultuur die klantgericht is. Vraag dus in hoeverre de organisatie designers betrekt bij het nemen van belangrijke, strategische beslissingen, zoals het bedenken en ontwikkelen van nieuwe producten.

Een andere vraag die je kan stellen is of er voor het komende jaar budget is gereserveerd voor design. Organisaties die klantonderzoek en design op een volwassen niveau toepassen, hebben iemand aangewezen als de eigenaar van design of ‘degene die de stem van de klant vertegenwoordigt’. Die rol overstijgt de rol van de design manager of customer experience manager.

Let op de instinker; vergeet niet te vragen onder welke afdeling design valt. Is dat marketing, sales of IT?  Het antwoord hierop is vaak lastig, maar geeft wel aan hoe design is georganiseerd. 

2) Wordt design betrokken als een kritische stakeholder in projecten?

Design heeft bij de oprichters van Squarespace altijd een plaats aan tafel gehad. Voor deze ontwikkelaar van gebruiksvriendelijke websitesystemen is design hét onderscheidend vermogen. Ze experimenteren met producten die nooit het daglicht zien, omdat deze niet voldoen aan de gewenste user experience-principes: eenvoud en elegantie. 

Bij dit soort extreem design-gedreven bedrijven gaat er niets de deur uit zonder de handtekening van de ontwerpers. Dat gaat ver en is niet altijd nodig (we moeten als designers natuurlijk wel iets te dromen hebben). Wat je wilt weten is in hoeverre de organisatie mensen uit het designteam betrekt bij bestaande processen. Te vaak zien we dat UX designers niet aan tafel hebben gezeten bij het opstellen en inschatten van de product roadmap. Het gevolg is veel stress en onbegrip. Vraag dus aan welke projecten de bestaande teams hebben gewerkt en hoe de organisatie het ontwerpteam als stakeholder betrekt bij de lopende projecten.


3) Wordt het ontwerpteam behandeld als een technisch team?

Afhankelijk van het type project, zijn ontwerpers vrijwel altijd in de minderheid binnen de technische teams. Designers en vooral UX designers, werken steeds vaker als onderdeel van een SCRUM-team en draaien mee in de sprints. Dat kan en is goed, maar het uitvoeren van design binnen sprints vraagt wel om een andere aanpak. Ontwerpen is geen lineair proces; design is nooit af. Er moet ruimte en tijd worden vrijgemaakt binnen de bestaande manier van werken voor het reviewen van producten, het uitvoeren van onderzoek en het verkennen van meerdere iteraties. Vraag dus hoeveel ruimte en tijd er is voor iteraties en het verkennen van meerdere oplossingen. Alleen dan wordt jouw kracht als designer goed benut.

Product managers en product owners verwachten output van de designers; dat ze bijvoorbeeld ook kaartjes verschuiven op het Kanban bord. Ze vragen ontwerpers om iets unieks te maken, maar dat moet wel passen binnen de lopende development sprints. Vaak wordt erkend dat het SCRUM-proces een manier is om vooruitgang aan te tonen. Maar het doorlopen van alleen een design sprint voorafgaand aan de development sprints is niet voldoende. Er moet ruimte zijn om tussentijds met klanten en collega’s te praten, oplossingen te verkennen en samen te werken met andere afdelingen. Voor jou een belangrijke vraag: in hoeverre krijgen creatieve teams de ruimte om hun werk te doen?


4) Hoe goed zijn de producten?

Je kan ook vragen of het niveau van de producten wordt gemeten. Of er bijvoorbeeld informatie bekend is over hoe eindgebruikers producten ontvangen en gebruiken. Ongeacht de grootte van het bedrijf, is het slim om te vragen welke instrumenten en methodes de organisatie inzet om de klanttevredenheid te beoordelen. De antwoorden geven een goede indicatie van het niveau van UX design binnen de organisatie. 

Ook is het relevant om te weten wat een organisatie doet om de user experience te verbeteren en de klantbeleving te verhogen. Voeren ze usability onderzoek uit? En zo ja, wanneer?  Doen ze dat voor, tijdens en na de technische realisatie? Zeker software- en Saas-bedrijven houden sales- en marketingresultaten goed bij. Als designer lever je daar een positieve bijdrage aan. Geef dus in de eerste gesprekken aan dat je toegang wilt krijgen tot deze data en cijfers. 


5) Ga in gesprek met researchers en designers

Om te ontdekken of jouw toekomstige werkgever daadwerkelijk de beloofde designcultuur heeft, en open staat voor kritiek en feedback, ga je natuurlijk in gesprek met de huidige medewerkers. Vraag daarom bij het sollicitatiegesprek of je een UX designer, researcher of, als zij er niet zijn, jouw toekomstige product owner(s) persoonlijk kan spreken. Ga af op wat zij je vertellen en het allerbelangrijkste: je gevoel. 

 

Nog een afsluitende tip voor HR
Als HR manager of recruiter raden we je aan om een communicatief sterke designer te betrekken bij de selectieprocedure. Hij of zij kan als geen ander over de designcultuur in de organisatie vertellen en de sollicitant overtuigen van de mogelijkheden om zijn of haar UX-expertise te laten gelden. Is jouw organisatie nog niet zover? Geef dan aan dat de ambities er zijn om dit beter te organiseren. Designers zijn goed toegerust om afdelingen en leidinggevenden te overtuigen van de waarde van gebruikersonderzoek en design, als ze daar de ruimte voor krijgen. 

——

Voor UX professionals die overwegen om jaren van hun leven in een bedrijf te investeren, is het de moeite waard om lastige vragen te stellen. Zo is de kans groter dat ze in een omgeving terechtkomen waar ze hun verwachtingen waarmaken. 

Voor leiders die willen investeren in een innovatieve en klantgerichte organisatie, is het de moeite waard om het ontwerpteam te ondersteunen, met ze in gesprek te gaan en als sponsor of ambassadeur op te treden.

UX People zet zich aan beide kanten in om de dialoog tussen leidinggevenden en design professionals te versterken. Met competentie assessmentsleiderschapstraining, coaching en mentorprogramma’s voor UX professionals.

Machiel Oskam - Trainer UX leadership

Neem contact op met Machiel
Ik help je met het professionaliseren van UX binnen je organisatie. Bel voor een kennismaking:
06 - 24993517