Dit interview is onderdeel van de serie ‘Interviews met UX Design Leaders in Nederland’.
UX Research speelt een cruciale rol bij het ontdekken van nieuwe kansen voor innovatie. Maar hoe laat je onderzoeksteams excelleren? Hoe leer je ze om te gaan met alle onzekerheden van nu en de toekomst? “UX-professionals zijn kenniswerkers. Zij hebben ruimte nodig om te werken, te denken en te inspireren. Mijn rol is om ervoor te zorgen dat ze die ruimte krijgen.”
Emma van Emmerik heeft een ontembare passie voor groei. Als Team Lead User Research bij Takeaway.com werkt ze samen met het UX-team aan het verbeteren en innoveren van het ecosysteem voor het bestellen van eten. Ze is vastbesloten om voor haar UX-collega’s voorwaarden te creëren, waarbinnen hun samenwerking en magie tot wasdom komt. Mooi is dat ze daarbij niet blindstaart op perfectie, maar juist het pad baant om te focussen op leren. “Er wordt veel geïnvesteerd in UX, copywriting en research. Het is spannend om dit te definiëren. UX-research krijgt steeds meer een beslissende rol. Voor mij is dat de ideale uitvalsbasis om mijn ambities vorm te geven.”
Grenzen verleggen
De half-Nederlands half-Amerikaanse groeide op aan de andere kant van de oceaan. Haar vader was wetenschapper, haar moeder was grafisch ontwerper. “En een goeie ook”, zegt ze trots. Gezondheid en creativiteit zitten in haar DNA. In het begin van haar carrière werkte Emma bij twee start-ups in de fit-tech-industrie. Ze vervolgde haar loopbaan bij een wetenschappelijk instituut voor beweging en voeding, waarna ze begon aan een onderzoeksreis naar interventiestudies op het gebied van de volksgezondheid. “Ik ben gefascineerd door behoeftes en motivaties van mensen. En ik wil grenzen verleggen.” Dat deed ze letterlijk in 2017, toen ze verhuisde naar Nederland. Ze kwam in de frontlinie van UX-research terecht en kreeg een kans bij Nike EMEA. Daar voerde ze – vaak in haar eentje – UX-research uit. Een belangrijk verschil met haar huidige werkgever Takeaway.com, vertelt ze. “Bedrijven zien vaak alleen het topje van de ijsberg. Wanneer ze beginnen met investeren in UX-research, wordt zichtbaar wat er onder water zit. Er komt veel kijken bij het opzetten van onderzoek, om dit veilig te doen, om op te schalen en ook impact te maken. Toen ik bij Takeaway.com begon was er een duidelijke visie op de inzet van mensen en middelen om UX-research van betekenis te laten zijn in de organisatie.”
Wat maakt een UX-researcher goed?
Toen Emma in juli 2020 in dienst kwam had ze vijf UX-research collega’s. In mei 2021 zijn dat er vijftien. Aanwas van goede UX-researchers is dan ook altijd welkom. Maar wat maakt een UX-researcher goed? “Ik houd ervan als mensen verschillende achtergronden hebben. Een researcher is niet per definitie een developer, een antropoloog of psycholoog. Ervaring zegt ook niet alles. Het gaat er niet om wat je nu weet, maar om de potentie die je hebt. Het is belangrijk dat iemand de wil heeft om te leren en samen met het team vooruit wil. Een growth mindset is cruciaal. Er zijn duizenden dingen die gebeuren in de wereld, dat gaat nooit 100% goed. Je moet daarom kunnen omgaan met obstakels. Vergelijk het met een topatleet, die wil winnen. Leiderschap, initiatief nemen en je comfortabel voelen om risico’s te nemen is een eigenschap van een goede onderzoeker. Nieuwsgierigheid moet in de aard van het beestje zitten. En tot slot moet een goede onderzoeker de basics begrijpen om een onderzoek op te zetten. Zelfs als je een junior bent, beheers je wetenschappelijke methodes, kun je hypotheses stellen en aannames identificeren.”
“Het gaat er niet om wat je nu weet, maar om de potentie die je hebt.”
Willen ontdekken!
Het is een flinke wensenlijst, maar dan heb je wel wat. Het belangrijkste voor Emma is de wil om te willen ontdekken; niet bang zijn om te falen. Zelf is ze een fanatiek hardloopster. Zestien tot twintig uur per week traint ze om haar hoofd leeg te lopen, maar ook om de marathon onder de 3 uur te eindigen. En om aan de Iron Man, een triathlon, deel te nemen. Die uitdagingen inspireren haar om tot het uiterste te gaan. Om haar team te inspireren en te motiveren, doet ze haar best om een omgeving te creëren waarin mensen zich fijn voelen, gecoacht worden en nuttige feedback krijgen. “Iedereen zit zelf achter het stuur. Eens per week of per twee weken vraag ik hoe het gaat. Ik doe dan vaak een stapje terug en bekijk van een afstand hoe ik hun leerproces kan stimuleren. Leren en motiveren staat altijd aan.“
Leerinstituten
Voor junior UX-researchers heeft Emma nog een aantal tips. “Focus niet op perfectie. Ik huur je niet in om wie je vandaag bent, maar om wie je over 3 of 6 maanden bent. Het gaat er om hoe je naar de wereld kijkt, hoe je zaken verklaart, hoe je experimenteert en welke risico’s je neemt. De beginners-mindset is eigenlijk een verkeerd woord. Wij willen leerinstituten bouwen. Ook al heb je als junior geen ervaring, ga erop uit en leer. Focus ook niet op één specialisme. Oriënteer je breed, lees boeken en maak connecties. Creëer bijvoorbeeld je eigen ‘board of directors’. Andere mensen kunnen jou adviseren als er een onderwerp is waar je meer over wilt weten. Ik heb zelf ook zo’n vraagbaak van mensen om me heen. En ik geef anderen ook advies. Mentorschap is tweerichtingsverkeer.”
“Creëer je eigen ‘board of directors’”
Altijd nieuwsgierig
UX is als het trainen voor een marathon. Er is lef en crazyness voor nodig, want waar begin je aan? Het vergt doorzettings- en uithoudingsvermogen: steeds een kilometer verder om dichter bij het doel te komen. En het vraagt rustmomenten voor reflectie, herstel en om daarna weer verder te kunnen bouwen. Emma weet hoe ‘t werkt. “Organisaties realiseren zich steeds meer dat ze hun UX-vakmanschap bij elkaar moeten brengen en tot leven moeten wekken om mooie ervaringen te ontwerpen die mensen nodig hebben. UX-professionals ontwerpen algoritmes, observeren menselijk gedrag en destilleren trends. De meest belangrijke rol die ik heb als UX-lead is om alle kennis en enthousiasme bij elkaar te brengen en te ontsluiten, maar we moeten dat met elkaar uitpluizen. Ik blijf nieuwsgierig naar hoe dat proces zich ontwikkelt.”
Top 5 UX-research trends van Emma Emmerik:
- Investeringen in UX-research zullen toenemen, waardoor ook de vraag naar junior-rollen toeneemt
- UX-research krijgt meer een strategische functie in organisaties
- De waarde van additionele rollen binnen UX research neemt toe: research operations, programmeren en data science krijgen een gezicht
- Senior UX-researchers zullen vaker als mentor optreden voor juniors
- Er zullen meer research communities, leerinstituten, binnen organisaties ontstaan
UX Design Leadership in Nederland
Het UX-landschap verandert. De behoefte bij bedrijven en instellingen om hun aanbod optimaal op klantwensen af te stemmen groeit. Welke rol is daarin voor UX en UX-professionals weggelegd? Om dit in kaart te brengen doen wij onderzoek naar de ontwikkelingen en toekomstkansen in de markt. De resultaten komen bij elkaar in de UX Monitor 2021. We tonen daarin de cijfers, maar laten ook experts aan het woord. In een serie ‘Interviews met UX Design Leaders in Nederland’ lees je hoe zij momenteel over het vak, de benodigde skills en de toekomst denken. Lees ook de andere interviews in deze serie.