Dit interview is onderdeel van de serie ‘Interviews met UX Design Leaders in Nederland’.

Design Thinking schept chaos in de orde. Precies wat organisaties nodig hebben. “Ik zie dat veel bedrijven krampachtig blijven vasthouden aan het oude vertrouwde, maar het risico is dat ze aan alle kanten worden ingehaald.” 

Thomas de Bresser helpt organisaties om de ogen te openen en controle los te laten. Met een achtergrond als trade marketeer bij corporates als Philips, Canon en Innogy lijkt Thomas een nogal vreemde eend in UX-land. Maar niets is minder waar. Sinds 2011 is hij freelancer en ondernemer op het snijvlak van marketing en innovatie. Sinds januari 2021 bestiert hij ‘new kid on the block’ Ndorfine, een bureau dat stuurt op resultaat door klant- en medewerkersbetrokkenheid te verhogen. Hij heeft Design Thinking omarmd om organisaties te helpen veranderen. “Ik richt me daarbij vooral op mensen die zich comfortabel voelen in het niet weten, het experimenteren en het leren door te doen. In plaats van alles wel weten en er vervolgens achter komen dat de wereld veranderd is. Die mindset bij grote organisaties aan de man brengen, dat is wat ik doe.”

Problemen oplossen

Hoewel Design Thinking in organisaties die marketing- en innovatieminded zijn wel een belletje doet rinkelen, belandt de kreet bij andere organisaties op de grote hoop bij Agile, Scrum en Lean. Tijd voor duidelijkheid. Thomas legt uit: “Design Thinking niet zozeer een manier om ideeën te genereren, maar om problemen op te lossen. Je gaat graven naar het probleem en daarmee vergroot je de kans om een succesvolle oplossing te vinden.” Thomas laat het figuur Double Diamond zien en legt uit hoe de verschillende processen werken. Kort gezegd komt het erop neer dat mensen tijdens het proces uit hun comfort zone moéten om te innoveren. En dat is confronterend. “Het is mijn taak om de mensen toch comfortabel te laten voelen om dat te doen. Ze moeten keuzes maken. Kleine stapjes. Bij Design Thinking heb je te maken met zoveel mogelijk mensen van andere afdelingen, die expres ‘domme’ vragen stellen vanuit verrassende invalshoeken. Anders krijg je wat je altijd hebt gekregen. En dat is wat je niét wilt.”

“Bij Design Thinking werken we bewust niet alleen met inhoudelijke experts zodat ook ‘domme’ vragen gesteld worden, welke leiden tot verrassende invalshoeken.”

Vertrouwen winnen

Het winnen van dat vertrouwen en transparantie begint met de juiste randvoorwaarden. Duidelijke afspraken voor samenwerking zijn daarin het belangrijkst. Iedereen moet zich daar aan conformeren. Thomas vertelt over zogenaamde ‘Failure parties’ die hij introduceerde bij een klant om het taboe op het maken van fouten tijdens het innovatieproces de kop in te drukken. Een ander mooi voorbeeld van het tot leven wekken van een innovatieve mindset is de ‘Innovation kitchen’. Thomas introduceerde deze hot spot bij de grootste uitzendorganisatie van Nederland om de nieuwe manier van werken en denken letterlijk zichtbaar te maken voor de rest van de organisatie. “Hier konden medewerkers in een veilige omgeving, een ruimte die transparant en open was, een bubbel creëren. We introduceerden tools en technieken, leerden de mensen ermee werken en zo initieerden medewerkers steeds vaker projecten om nieuwe diensten te ontwikkelen en ideeën te genereren.”

Design Leadership

Design Thinking wordt niet alleen gebruikt bij grootschalige en langdurige transformaties van bedrijven. Ook kleinere en kortere projecten en initiatieven kunnen vanuit de mindset geboost worden. “Maar als de cultuur er niet naar is, wordt het vrij lastig om daar vorm aan te geven”, verduidelijkt Thomas. “En dan kom je bij leiderschap; de leiders van vandaag moeten teams de vrijheid te geven om zelf te acteren. Maar als jij een type leider bent dat graag controle houdt, is dat verdomd lastig.” Thomas vindt dat design leadership medewerkers activeert. Het risico op fouten is groot, maar het zijn allemaal kleine stapjes en kleine foutjes. “Die mogen, nee moéten, gemaakt worden. Dat verhoogt het werkplezier. Vanuit empathie van leiders ontstaan mooie dingen. Plezier en enthousiasme werkt aanstekelijk voor teamgenoten en klanten. Waardoor organisaties uiteindelijk ook relevanter voor eindgebruikers worden.”

Werkplezier

Het is niet alleen een zakelijk statement, maar ook een persoonlijk punt dat Thomas wil maken. Zijn missie is namelijk om ervoor te zorgen dat mensen met plezier naar hun werk gaan. “Ik heb jaren van 9.00 tot 17.00 uur gewerkt, maar dat wens ik liever niemand toe. Ik hoop dat er een andere manier van werken zal ontstaan. Dat mensen zelf beslissingen kunnen nemen, zelf stappen kunnen zetten en dat er fouten gemaakt mogen worden.” Dat organisaties krampachtig vasthouden aan het oude vertrouwde vindt hij wel begrijpelijk, maar tegelijkertijd zorgt de angst om niet te willen veranderen ervoor dat organisaties overbodig worden. “Dat voorkom je door mensen los te laten. Je komt niet in beweging door mensen te controleren.”

Voorop in de strijd

Organisaties die vanuit Design Thinking in beweging willen komen moeten volgens Thomas medewerkers in dienst hebben die stevig in hun schoenen staan. “Mensen moeten niet bang zijn. Want als je bang bent ga je mee in wat er van je verwacht wordt. Omdat verandering tijd kost moeten medewerkers geduldig zijn. En ze moeten open staan voor weerstand en dit niet persoonlijk opvatten.”

Filosoferend over de toekomst schetst Thomas nog een aantal ontwikkelingen. Een daarvan is opmerkelijk. Want hoewel er nog een lange weg te gaan is, verwacht hij dat één van de Design Thinking principes, iteratief werken, wereldwijd de standaard wordt voor organisaties om in de supersnel veranderende dynamiek te overleven. Ons land speelt mee in de bovenste regionen. “Wat betreft leiderschapsstijlen, mentaliteit, culturen en het vermogen om te gaan met veranderingen loopt Nederland voorop.”

Top 3 trends van Thomas de Bresser (voor de komende 5 jaar):

  1. Iteratief werken wordt gemeengoed
  2. Betere afstemming van touchpoint ontwikkeling nodig om eenduidige merkwaarde uit te blijven dragen
  3. Het empathisch vermogen zal belangrijker worden voor niet alleen klanten maar ook voor medewerkers, leveranciers en partners


UX Design Leadership in Nederland

Het UX-landschap verandert. De behoefte bij bedrijven en instellingen om hun aanbod optimaal op klantwensen af te stemmen groeit. Welke rol is daarin voor UX en UX-professionals weggelegd? Om dit in kaart te brengen doen wij onderzoek naar de ontwikkelingen en toekomstkansen in de markt. De resultaten komen bij elkaar in de UX Monitor 2021. We tonen daarin de cijfers, maar laten ook experts aan het woord. In een serie ‘Interviews met UX Design Leaders in Nederland’ lees je hoe zij momenteel over het vak, de benodigde skills en de toekomst denken. Lees ook de andere interviews in deze serie.

Machiel Oskam - UX coach

Neem contact op met Machiel
Ik help jou met het professionaliseren van UX binnen je organisatie