De UX researcher: leert je gebruikers écht kennen

Hoe goed ken jij je gebruikers? Waarschijnlijk aardig. Of dat denk je. Maar heb je jouw gedachten hierover wel eens getoetst aan de realiteit? Een UX researcher weet precies welke onderzoeksmethode de beste is om relevante vragen beantwoord te krijgen. Gebruikersonderzoek is essentieel, om erachter te komen hoe we de houding en het gedrag van je gebruikers écht kunnen beïnvloeden. Een belangrijke fase dus, voorafgaand aan het ontwerpen van relevante interacties voor jouw producten of dienst. 

Gebruikersonderzoek levert je zekerheid

Kwalitatief gebruikersonderzoek is de meest overgeslagen stap in het ontwikkelproces van digitale producten. Terwijl je met kwalitatief onderzoek juist de meeste invloed uitoefent op positieve resultaten en de kans creëert om grote fouten te vermijden. Waarmee je tijd en geld bespaart. Of – in het geval van zorgoplossingen – soms zelfs levens redt. UX research maakt het verschil! Investeren in deze rol is dus je slimste zet. Je verzekert jezelf van een succesvol product of dienst dat graag in gebruik wordt genomen. 

De belangrijkste vragen beantwoord 

UX researchers leren door het uitvoeren van kwalitatief gebruikersonderzoek inzicht te krijgen in het leven van mensen. Daarmee begrijpen en identificeren ze de context, emoties, doelen en motivaties van je verschillende doelgroepen.

UX researchers brengen dit in kaart en koppelen het aan je bedrijfsdoelstellingen, waardoor belangrijke vragen beantwoord kunnen worden:

  • Wat is het echte probleem dat je probeert op te lossen?
  • Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen en hoe draagt het oplossen van dit probleem bij het bereiken van die doelstellingen?
  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van de huidige oplossing?
  • Wie is de huidige doelgroep en de ideale doelgroep? Zijn er meerdere doelgroepsegmenten?
  • Wat is hun huidige houding ten opzichte van het product- of serviceniveau in het algemeen? Waar zoeken ze naar?
  • Wat denken, voelen, zeggen, zien en doen ze dagelijks?

Een paar belangrijke taken van een UX researcher:

  • interviews afnemen met je gebruikers
  • surveys uitzetten
  • testplan en testscenario’s opzetten
  • opstellen van persona’s
  • validatie onderzoek door het testen van concepten en prototypes
  • verzamelen van data en vertalen naar conclusies
  • usability onderzoek uitvoeren

Welke competenties brengt een UX researcher in je team? 

  • een kritische blik
  • analytisch vermogen
  • empatisch vermogen
  • kennis van UX onderzoeksmethodes
  • resultaat- en kwaliteitsgerichtheid 
  • goede communicatieve vaardigheden
  • goede adviesvaardigheden

Voeg een UX researcher toe aan je team!

Alleen als de context goed onderzocht is, ben je in staat echt te begrijpen welke oplossing het beste aansluit bij de behoeften van je doelgroep. En weet je hoe je een bestaande oplossing verbetert. Kennismaken met een UX researcher, die jou nog veel meer leert hierover? Neem contact op!

Lees meer over de verschillende competenties van UX design.

Machiel Oskam - UX coach

Neem contact op met Machiel
Ik help jou met het professionaliseren van UX binnen je organisatie