In een eerder blogartikel werd het groeiende aantal UX managers in Nederland aangekaart. Ook stelden we daarin dat de rol van UX manager niet voor iedereen is weggelegd. Vooral door de specifieke combinatie aan competenties die een UX manager eigen met maken. 

Past de rol van UX manager goed bij jou? En ambieer je om vanuit een specialistische UX functie door te groeien? Dan hebben wij een paar tips voor je! Dingen die je kunt ondernemen om jezelf voor deze nieuwe functie te testen. Het helpt je in die rol van UX manager te groeien. 

Daar mag je overigens best wat tijd voor nemen. Het eigen maken van belangrijke competenties voor UX management doe je niet binnen een week. Want de vaardigheden die je opdoet als UX researcher of UX designer zijn niet de vaardigheden die je als manager gebruikt. Je hebt voor deze rol naast veel designkennis, ook bedrijfskennis én mensenkennis nodig.

De omslag van een specialistische rol waarbij het vooral draait om je eigen prestaties, naar een rol waarbij het des te meer draait om het functioneren van het hele UX team en de invloed ervan op de bedrijfsprestaties, is een behoorlijke verandering.

Ga niet managen om de titel ‘UX manager’

Om vooruitstrevende of zelfs wereldveranderende designs op te leveren zijn goede managers essentieel. Maar het begint natuurlijk altijd bij goede UX specialisten. Allebei zijn ze belangrijk. Besef dat en stel jezelf de vraag ‘Waarom wil ik UX manager worden? Als je denkt dat dit de enige weg naar vooruitgang is, overdenk het dan nog eens goed. Want ook als UX specialist kun jij jezelf verder ontwikkelen, in de breedte en in de diepte. En allebei is het waardevol! Zonder UX specialisten, valt er tenslotte niks te managen. Word dus geen manager om te titel (en het salaris), maar wel omdat je oprecht de verandering in verantwoordelijkheden uitdagend vindt.

De rol van UX manager is inhoudelijk natuurlijk anders dan die van een UX specialist. Je levert als UX manager een positieve bijdrage aan de organisatieprestaties en je helpt UX specialisten uit je team om het beste in zichzelf naar boven te halen. Daar moet je energie van krijgen.

Test jezelf als toekomstig UX manager

Goede UX leiders voldoen aan verschillende criteria. Niet meteen, je kunt daar in groeien. En gelukkig zijn er verschillende experimenten en tests mogelijk om te ontdekken of die belangrijke leiderschapscompetenties bij jou ontwikkelbaar zijn. Heb jij de ambitie in de rol van UX manager te groeien? Test jezelf dan met de volgende 3 tips:

  • Begeleid een stagiair

Door de begeleiding van een stagiair of een junior UX designer op je te nemen, kun jij onderzoeken of je in staat bent iemand anders te helpen om zijn of haar verantwoordelijkheden goed uit te voeren. En om het zelfvertrouwen van deze persoon op te bouwen. Een goede UX manager is namelijk ook een geweldige coach, die teamleden helpt groeien en biedt wat ze nodig hebben om goed te presteren. Je leert op deze manier wat hier voor nodig is. Bijvoorbeeld als mentor en ervaringsdeskundige, maar ook op emotioneel vlak. Vaak is het noodzakelijk om direct te zijn als leidinggevende, maar tegelijkertijd ook tactvol en medelevend. Hier moet je je weg in vinden. 

  • Neem leiding over een (sub)project 

Een kleinere opdracht, een intern project of een teamproject. Er zijn vaak genoeg mogelijkheden (te bedenken) voor projecten, waarbij jij jezelf naar voren kunt schuiven om een leidinggevende rol op te pakken. Geef aan dat je wilt oefenen en ga de kar trekken van zo’n project. Je leert zo leidinggeven, maar ook om het grotere geheel te zien. Het gaat nu niet alleen om de prestaties van je team, maar ook om welke invloed dit heeft op je organisatie. Je leert omgaan met andere afdelingen binnen je organisatie. En om problemen te identificeren. Ook oefen je met keuzes en beslissingen, die soms snel en hard genomen moeten worden en soms koersveranderend zijn. Dat is niet altijd eenvoudig, maar wel ontzettend leerzaam.

  • Vraag collega’s om feedback

Uitgeleerd ben je nooit. Ook niet als UX manager. Iets dat dus (blijvend) van belang is: collega’s regelmatig om feedback vragen. Jezelf willen verbeteren dient altijd een prioriteit te zijn. Door feedback te ontvangen, vergroot je de mogelijkheid om van fouten te leren, de onderlinge band binnen je team te versterken en meer werkplezier te faciliteren. Bovendien geef je door feedback te vragen het goede voorbeeld. Want feedback is altijd nuttig als je groei voor ogen hebt. Wanneer je als manager een feedbackcultuur creëert, laat je zien dat de meningen van anderen in het team ertoe doen en dat er ruimte is om te leren en te groeien.

Wanneer ben je klaar voor UX management?

De snelheid waarin je belangrijke verantwoordelijkheden en competenties eigen maakt, verschilt natuurlijk per persoon. Wanneer je klaar bent voor UX management, is daarom een lastig te zeggen. Misschien voel jij je klaar om mensen, processen en projecten te begeleiden. Maar twijfel je nog of je het in je hebt om bedrijfsstrategieën en digitale strategieën te vertalen naar mogelijkheden voor het UX team? Of wil je nog meer leren over het meetbaar maken van UX research en UX design of om de ontwikkeling van je UX team te faciliteren? Voor deze rol, gekenmerkt door de veelzijdigheid aan verantwoordelijkheden, is tijd nodig. Investeer tijd om te groeien. 

Vraag hulp aan collega’s, neem een UX mentor in de arm of volg een training in UX management. En ga ervoor!

Machiel Oskam - Trainer UX leadership

Neem contact op met Machiel
Ik help je met het professionaliseren van UX binnen je organisatie. Bel voor een kennismaking:
06 - 24993517

Op zoek naar een expert voor vast of een tijdelijk project? Plaats je vacature bij UX People.
  • Jouw gegevens:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.